Zimowe atrakcje
Cześć!
Przyszła zima, no to przyszły też i zimowe materiały na hiszpański. Chociaż… gdybym mogła wprowadziłabym kategoryczny zakaz wstępu zimie do naszego kraju. ? No, ale jak już przyszła, to zrobiłam, żeby jakoś dociągnąć do wiosny. ? Moja filozofia tworzenia lekcji z wykorzystaniem moich materiałów (tak, tak, nie zawsze pracuję na swoich ?) jest taka: efektywnie, efektownie i na wesoło. Ale jak zrobić, żeby było efektywnie np. w dużej grupie? A no pracując metodą stacji. W związku z tym przygotowałam materiały, które ćwiczą słownictwo związane z zimą, ale zadań jest wiele, bo na tym polega ten sposób. Przygotowujemy kilka stacji-stanowisk pracy, czyli rozkładamy materiały w różnych miejscach w klasie. Dzielimy uczniów na grupy i każda grupa udaje się do jednego ze stanowisk, żeby wykonać zadania w określonym czasie. Na nasz znak, uczniowie kończą pracę i idą do kolejnej stacji. Dlaczego działa? Bo uczniowie ćwiczą ciągle to samo słownictwo, ale w różnych konfiguracjach, pracują w grupach, dobrze się bawią i, przede wszystkim, są zmotywowani, bo bardzo chcą zobaczyć co będzie w następnej stacji. 😉 A nauczyciel grzecznie siedzi i w razie potrzeby pomaga. Kiedy uczniowie skończą, wystarczy szybki rzut oka na gotowe i zmiana stacji. 😉
Przed podziałem zadań na stacje, poznajemy słownictwo z plakatów, które najczęściej wyświetlam na tablicy, daję do uzupełnienia kartę pracy lub, młodszym uczniom daję materiał gotowy do wklejenia do zeszytu (samo zapisywanie zajęłoby ze 3 dni ?). W przypadku tego zestawu, najpierw uczniowie wykonują karty pracy – i to jedyny materiał jaki dla nich kseruję. Całą grupą gramy również w bingo, ale to na sam koniec cyklu.
Stacje wprowadzam na kolejnych zajęciach, a materiały przygotowuję tylko raz, więc są wielokrotnego użytku. Z materiałów zimowych tworzyłam takie stacje:
- Gra z losowaniem numerków: uczniowie losują numerek, patrzą na plakat i mówią odpowiednie wyrażenie.
- Gra planszowa: rzucanie kostką, pionki i tam gdzie staniemy, takie słówko podajemy.
- Stacja ¿Qué palabra es?: Uczniowie zaznaczają spinaczami o jakie słówko chodzi.
- Gra memory: obrazki + bezokoliczniki lub estar+gerundio ewentualnie układanie obrazek – bezokolicznik – estar+gerundio.
- Stacja z kartami do uzupełnienia literkami, które brakują (ćwiczymy ortografię): moi uczniowie zapisują słówka na zwykłej kartce, później mi ją oddają, a ja sprawdzam i od razu daję informację zwrotną.**
- Flashcards: dopasowywanie napisów (przyklejają je masą blu-tack, po skończeniu grupa odkleja napisy i przygotowuje stację dla kolejnej).
- Gra ¿Qué prefieres? Najpierw mówią co wolą robić z 3 wybranych obrazków, a później sami tworzą swoje plansze doklejając kółka (również na blu-tack).*
- Domino (po skończeniu grupa miesza karty domina, żeby przygotować stację dla kolejnej).
W materiałach znajdziecie również bonus w postaci zrobionej przeze mnie mapy. Służy mi ona do szybkich powtórek. Uczniowie nawzajem pytają się np. „Jak dojść z domu Cristiny do domu Any”? i planszę do gry Zgadnij kto to?
* W materiałach jest również pusty szablon. Na kolejnej lekcji (lub do domu) daję każdemu uczniowi jedną kartę do wypełnienia. Muszą namalować lub napisać 3 różne obrazki/słówka, które już znają. Następnie zbieram wszystkie karty i mam własnoręcznie zrobiony materiał DIY. ? Dzielę uczniów na pary, każda para otrzymuje dwie karty i odpowiada na pytanie ¿Qué prefieres? wybierając z tego co im się trafiło. A później wymieniają się kartami z innymi parami zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
** Jeżeli mam możliwość, wyświetlam to zadanie na tablicy multimedialnej i uczniowie wykonują je wpisując literki. To samo można zrobić z materiałami ze stacji 6. Wtedy uczniowie zaznaczają właściwe słowo.
Wszystkie materiały znajdziecie w moim sklepie. W styczniu jest na nie zniżka oraz mapa gratis.
A do pobrania, również gratis domino.
Co myślicie o takiej formie pracy? 🙂
Aga